Proef zelfrijdende trein Groningen-Zuidhorn

Groningen-Zuidhorn

Uit de proef die de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler de afgelopen week tussen Groningen en Zuidhorn hebben uitgevoerd, blijkt dat Automatic Train Operation (ATO) geschikt is voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor. ATO functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. …

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door

Logo Arriva
Logo Provincie Groningen
Logo ProRail
Logo Stadler

Uit de proef die de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler de afgelopen week tussen Groningen en Zuidhorn hebben uitgevoerd, blijkt dat Automatic Train Operation (ATO) geschikt is voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor. ATO functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. De eerste bevindingen van de proef geven vertrouwen dat deze stap ATO dichterbij brengt om bij te kunnen dragen aan constanter en punctueler rijden. Dat maakten Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Dorothé Wennenkendonk (regiodirecteur ProRail), Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland) en Alexandre Grêt (lid executive board Stadler) mid maart bekend.


Nachtelijke proefritten
Een week lang zijn er testen uitgevoerd met ATO. De proefritten, die ’s nachts hebben plaatsgevonden, zijn voorspoedig verlopen en hebben veel data opgeleverd. Er is veel geleerd van de eerste testen. Dit is een mooie eerste stap om op door te gaan. De eerste bevindingen zijn positief. De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen (dus capaciteitsuitbreiding) moet blijken uit vervolgtesten. De vier betrokken partijen hebben aangegeven hiermee in de nabije toekomst verder te gaan.

Capaciteit vergroten
Omdat het spoornetwerk op diverse plekken tegen zijn grenzen aanloopt, onderzoeken de samenwerkende partijen of deze innovatieve techniek geschikt is om in de nabije toekomst de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Verder wordt nader bekeken of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden.

Cruise control

ATO, met automatiseringsniveau 2, functioneert voor de machinist als een soort cruise control, ook wel automatische piloot (Automatic Train Operation, niveau 2). De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/ondersteuning voor de machinist. Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen.

Vervolg

Vorig jaar hebben de samenwerkingspartners de proefperiode al aangekondigd. ProRail voerde eerder in december 2018 een test uit met een goederentrein op de Betuweroute. De samenwerkende organisaties bekijken in de komende periode de testresultaten nauwkeurig. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak voor het vervolg gemaakt.