Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn. Het spoor leent zich bij uitstek voor autonoom vervoer, omdat de voertuigen op de rails al een vaste baan volgen.

Efficiënt, duurzaam en punctueel

Geautomatiseerd rijden heeft veel verschillende voordelen, waaronder:

  • Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt.
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. En daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter.

Automatic Train Operation

Geautomatiseerd rijden wordt ook wel ‘Automatic Train Operation’ (ATO) genoemd.  ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met ‘Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt. ATO kent de volgende 4 niveaus:

  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de proeven die ProRail uitvoert is GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid, zoals ook nu het geval is.

Testen

In maart 2019 zijn de eerste tests uitgevoerd met reizigerstreinen, tussen Groningen en Zuidhorn. Ook in de rest van het jaar worden nog testen uitgevoerd.

 

Interactieve kaart: de projecten

Recent nieuws

Projectentijdlijn