Autonoom rijdende auto haalt 70 kilometer per uur op testbaan

Met een kleine personenauto die zonder bestuurder 72 kilometer per uur rijdt en op afstand tot stilstand wordt gebracht, zetten de provincie en partners dit najaar een nieuwe stap in de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg.

Hive.mobility-partners provincie Groningen en robotTUNER gebruikten samen met DroneHub GAE een oude landingsbaan van Groningen Airport Eelde om nieuwe technieken op het gebied van autonoom vervoer uit te proberen. Tijdens de testdag werd een Renault Twizy gebruikt. De autonoom gemaakte auto haalde een maximale snelheid van 72 kilometer per uur en werd toen op afstand gestopt. Het lukte de Twizy ook om zonder bestuurder zelf op tijd te stoppen voor een overstekende robot.

Autonoom vervoer

Door proeven te doen met verschillende soorten voertuigen, wil de provincie samen met haar partners zo veel mogelijk ervaring opdoen met autonoom vervoer op de weg om zo de ontwikkeling te versnellen. Autonome shuttles bieden bijvoorbeeld kansen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in landelijk gebied te vergroten.

Cruciaal

Tijdens de testdag werd op hoge snelheid en zonder steward gereden. Dit is niet eerder vertoond. Voor de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg zijn beide onderdelen cruciaal. Bovendien is de gebruikte techniek universeel toepasbaar. Tot nu toe rijden de geteste autonome shuttles met een snelheid van ongeveer 15 kilometer per uur en altijd met een steward aan boord. Dit is onvoldoende qua mogelijkheden om deze voertuigen in te zetten voor openbaar vervoer, bijvoorbeeld als aanvulling op bestaande lijnen in het landelijke gebied.

Betrouwbaarheid en interactie

Na de geslaagde test met rijden op hoge snelheid zonder bestuurder wordt verder gewerkt aan de betrouwbaarheid en de interactie met andere weggebruikers. Als de veiligheid van de autonome techniek bewezen is, kan er ook getest worden op de openbare weg.

Koploper

Het noorden van Nederland is Europees koploper als het gaat om testen met autonoom vervoer. Het is de enige regio waar wordt getest op zowel de weg, op het spoor, in de lucht als op het water. Het noorden is geschikt als testregio vanwege de goede infrastructuur. Zie ook het verslag van een eerdere testdag rondom autonoom vliegen.


Recent nieuws

Webinar Roadmap Satelliet Navigation en Location Based Services

“Satelliet Navigatie en Location Based Services zijn booming! Door de steeds verdere doorontwikkeling van de GNSS technologie plus combinaties van clouds van allerlei (geografische) data komen er steeds meer mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven, zowel in nationale en internationale markten. We zien dat deze keten in Nederland nog geen goede roadmap kent. Het idee is dan …

Verder lezen...

Drone Delivery Services komt voor het eerst in actie

In Noord-Nederland worden al enige tijd diverse toepassingen getest met drones. Sinds maart 2021 is daar weer een nieuwe toepassing bijgekomen, namelijk testen hoe drones ingezet kunnen worden in de logistieke sector. Deze tests worden uitgevoerd in samenwerking met onder andere Hive.Mobility, Provincie Groningen en @Noth. Onlangs heeft Europa wereldkundig gemaakt dat er overeenstemming is …

Verder lezen...

Europa kondigt nieuwe (onbemand)luchtruimklasse aan, Nederland moet in actie komen

Op Groningen Airport Eelde (GAE) wordt al enige tijd getest met drones. Deze tests worden uitgevoerd in samenwerking met Stichting DroneHub GAE en ondersteund door de drie Noordelijke provincies. Onlangs heeft Europa wereldkundig gemaakt dat er overeenstemming is bereikt tussen de lidstaten over het inrichten van een nieuwe luchtruimklasse speciaal ingericht voor drone-vluchten over grotere …

Verder lezen...