Primeur met dronevluchten op luchthaven Eelde

Op dinsdag 4 juni werd op Groningen Airport Eelde een serie tests uitgevoerd met drones in het kader van het project PODIUM van SESAR Horizon 2020.

Het SESAR Horizon 2020 PODIUM-project demonstreert gedurende 2018 en 2019 onbemande services voor luchtverkeersbeheer op operationele locaties in Denemarken, Frankrijk en Nederland. De luchthaven in Eelde is één van deze locaties. Om de veiligheid te waarborgen en een ultiem testklimaat te creëren, is de start- en landingsbaan tijdelijk gesloten. Voor de betrokken partijen alle ruimte om demonstraties en testen uit te voeren.

 

Uitdagingen
Drones bieden vele mogelijkheden. Ze hebben de potentie om een enorme meerwaarde te bieden aan ons dagelijks leven op veel gebieden, zoals in de landbouw, de media, onderhoud, leveringen, toezicht en inspectie. Ze zijn echter klein en daarmee moeilijk te detecteren. Onbeheerd gelaten, kan het toenemende droneverkeer gemakkelijk een bedreiging vormen voor omstanders en bemande luchtvaart.

Nederland als testlocatie
Het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) is verantwoordelijk voor de testvluchten in Nederland en verzorgt deze met partners zoals EuroControl en Luchtverkeerleiding Nederland (LVNL). Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Groningen Airport Eelde in 2018 aangewezen als enige luchthaven in Nederland voor het testen van dronevluchten en is daarom te gast tijdens de testdagen.

DroneHub GAE behoort tot de Noord-Nederlandse partners en fungeert tijdens de testdag als gastheer van de dronevluchten in Eelde. Daarnaast introduceren de Drentse partners OmniDrones en Vliegend.nl software waardoor er een live-verbinding gemaakt kan worden met de drone. Op die manier kan bijvoorbeeld de verkeerstoren direct zien waar de drone is en wat de drone ziet.

De lokale onderneming Drone Radio Research testte daarbij voor het eerst een drone detectiesysteem en kan daarmee in de toekomst drones detecteren van kilometers afstand.

Protocollen
Om te voorkomen dat drones een bedreiging vormen voor de maatschappij is er regelgeving nodig. U-Space is het Europese stelsel van protocollen en technieken om drones veilig te integreren in het luchtruim. Voorbereidende werkzaamheden en vluchttests die worden uitgevoerd in 2018 en 2019 leiden tot de basis van een eindrapport met conclusies en aanbevelingen die eind 2019 uit zal komen.

Bewust vliegen
Belangrijk aspect binnen het PODIUM-project is het gebruik van software en simulaties om het droneverkeer te beheren. Hierbij wordt de focus gelegd op het wederzijds verkeerssituatiebewustzijn. Op deze manier zijn drones zich bewust van ander vliegverkeer om hen heen, evenals omgekeerd: lokaal luchtverkeer en luchtverkeersleiders weten waar drones zich bevinden.

bron: DroneHub GAE


Recent nieuws

Europa kondigt nieuwe (onbemand)luchtruimklasse aan, Nederland moet in actie komen

Op Groningen Airport Eelde (GAE) wordt al enige tijd getest met drones. Deze tests worden uitgevoerd in samenwerking met Stichting DroneHub GAE en ondersteund door de drie Noordelijke provincies. Onlangs heeft Europa wereldkundig gemaakt dat er overeenstemming is bereikt tussen de lidstaten over het inrichten van een nieuwe luchtruimklasse speciaal ingericht voor drone-vluchten over grotere …

Verder lezen...

Autonoom rijdende auto haalt 70 kilometer per uur op testbaan

Met een kleine personenauto die zonder bestuurder 72 kilometer per uur rijdt en op afstand tot stilstand wordt gebracht, zetten de provincie en partners dit najaar een nieuwe stap in de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg. Hive.mobility-partners provincie Groningen en robotTUNER gebruikten samen met DroneHub GAE een oude landingsbaan van Groningen Airport Eelde …

Verder lezen...

Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. Hierin werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren maar een klein verschil. Het eindrapport ATO-verkenning …

Verder lezen...