Primeur met dronevluchten op luchthaven Eelde

Op dinsdag 4 juni werd op Groningen Airport Eelde een serie tests uitgevoerd met drones in het kader van het project PODIUM van SESAR Horizon 2020.

Het SESAR Horizon 2020 PODIUM-project demonstreert gedurende 2018 en 2019 onbemande services voor luchtverkeersbeheer op operationele locaties in Denemarken, Frankrijk en Nederland. De luchthaven in Eelde is één van deze locaties. Om de veiligheid te waarborgen en een ultiem testklimaat te creëren, is de start- en landingsbaan tijdelijk gesloten. Voor de betrokken partijen alle ruimte om demonstraties en testen uit te voeren.

 

Uitdagingen
Drones bieden vele mogelijkheden. Ze hebben de potentie om een enorme meerwaarde te bieden aan ons dagelijks leven op veel gebieden, zoals in de landbouw, de media, onderhoud, leveringen, toezicht en inspectie. Ze zijn echter klein en daarmee moeilijk te detecteren. Onbeheerd gelaten, kan het toenemende droneverkeer gemakkelijk een bedreiging vormen voor omstanders en bemande luchtvaart.

Nederland als testlocatie
Het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) is verantwoordelijk voor de testvluchten in Nederland en verzorgt deze met partners zoals EuroControl en Luchtverkeerleiding Nederland (LVNL). Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Groningen Airport Eelde in 2018 aangewezen als enige luchthaven in Nederland voor het testen van dronevluchten en is daarom te gast tijdens de testdagen.

DroneHub GAE behoort tot de Noord-Nederlandse partners en fungeert tijdens de testdag als gastheer van de dronevluchten in Eelde. Daarnaast introduceren de Drentse partners OmniDrones en Vliegend.nl software waardoor er een live-verbinding gemaakt kan worden met de drone. Op die manier kan bijvoorbeeld de verkeerstoren direct zien waar de drone is en wat de drone ziet.

De lokale onderneming Drone Radio Research testte daarbij voor het eerst een drone detectiesysteem en kan daarmee in de toekomst drones detecteren van kilometers afstand.

Protocollen
Om te voorkomen dat drones een bedreiging vormen voor de maatschappij is er regelgeving nodig. U-Space is het Europese stelsel van protocollen en technieken om drones veilig te integreren in het luchtruim. Voorbereidende werkzaamheden en vluchttests die worden uitgevoerd in 2018 en 2019 leiden tot de basis van een eindrapport met conclusies en aanbevelingen die eind 2019 uit zal komen.

Bewust vliegen
Belangrijk aspect binnen het PODIUM-project is het gebruik van software en simulaties om het droneverkeer te beheren. Hierbij wordt de focus gelegd op het wederzijds verkeerssituatiebewustzijn. Op deze manier zijn drones zich bewust van ander vliegverkeer om hen heen, evenals omgekeerd: lokaal luchtverkeer en luchtverkeersleiders weten waar drones zich bevinden.

bron: DroneHub GAE


Recent nieuws

Paneldiscussie: toekomst én uitdagingen van autonoom vervoer

Autonoom vervoer is eigenlijk gewoon een verkapte manier van bezuinigen. Aan de hand van dit soort scherpe stellingen discussieerden vijf panelleden met expertise binnen verschillende vervoersmodaliteiten tijdens het New Energy Forum over de toekomst van autonoom vervoer. Wat zijn de grootste uitdagingen? En is het hele concept überhaupt wel levensvatbaar? Autonoom vervoer: (g)een glansrijke toekomst? …

Verder lezen...

Hive.Mobility partner van het Nederlands Forum voor Smart Shipping

Recent is Hive.Mobility als partner toegetreden tot SMASH!, het Nederlands Forum voor Smart Shipping. SMASH! brengt maritiem Nederland samen om smart shipping te implementeren​ en zo de concurrentiepositie van de sector te versterken. Smart shipping is het verregaand geautomatiseerd varen op zee en op binnenwateren. Smart shipping gaat verder dan het slimme schip: ook aan​ …

Verder lezen...

Webinar Roadmap Satelliet Navigation en Location Based Services

“Satelliet Navigatie en Location Based Services zijn booming! Door de steeds verdere doorontwikkeling van de GNSS technologie plus combinaties van clouds van allerlei (geografische) data komen er steeds meer mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven, zowel in nationale en internationale markten. We zien dat deze keten in Nederland nog geen goede roadmap kent. Het idee is dan …

Verder lezen...