Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. Hierin werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren maar een klein verschil.

Het eindrapport ATO-verkenning Groningen is af. Het onderzoek (2019 – 2020) bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De testen zijn in opdracht van ProRail en de provincie Groningen uitgevoerd, samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.

Basisfuncties systeem
De resultaten laten zien dat treinen beter op tijd rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken.

Ervaringen van reizigers
Uniek aan dit onderzoek was dat reizigers in februari 2020 voor de allereerste keer meekonden in een automatisch bestuurde trein. Hierbij hebben we onderzocht hoe een reiziger rijden onder ATO beleeft. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een trein automatisch optrekt en remt? En merken ze verschil met een reguliere rit? Over het algemeen kregen zowel ATO als de reguliere ritten een goede beoordeling. Reizigers voelden een klein verschil; ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, dit resultaat laat de potentie van het systeem goed zien.

Vervolg
Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. We willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Hierbij testen we vooral het systeem, er rijden dan geen reizigers mee. De datum voor dit vervolgonderzoek is nog niet bekend.

Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Uitbreiding door bijvoorbeeld spoorverdubbeling is duur en kost veel tijd. Daarom testen we nieuwe oplossingen als ATO, zodat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation. ProRail test ATO in Groningen op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Download hier het hele rapport: https://www.at-north.nl/app/uploads/2020/11/eindrapportage_ato_groningen-2.pdf


Recent nieuws

Eerste demodag Autonoom Vliegen succesvol verlopen

Op 15 juli 2020 vond de eerste demonstratiedag Autonoom Vliegen plaats, die hive.mobility, de provincie Groningen en Stichting DroneHub GAE gezamenlijk organiseerden. Stichting DroneHub GAE is in opdracht van en in samenwerking met de provincie Groningen het langjarige programma Autonoom Vliegengestart. Het uiteindelijke doel van de provincie Groningen is om in samenwerking met verschillende partijen toe te werken …

Verder lezen...

Varen zonder schipper met fietspont bij Drachten

Een kleinere fietstocht rond Drachten maken? Straks kan het dankzij een fietspont tussen De Wilgen en Opeinde. De pontjesroute rond het Nationaal Park De Alde Feanen krijgt hiermee een uitbreiding. Gemeente Smallingerland onderzoekt samen met de provincie Fryslân en Innovatiecluster Drachten of deze pont zonder of met beperkte inzet van een schipper kan varen. Het …

Verder lezen...

Testcentrum voor hyperloop komt naar Groningen

Het European Hyperloop Center (EHC) wordt gevestigd in Groningen. Dat maakte de ontwikkelaar Hardt Hyperloop uit Delft 20 december bekend.  Een hyperloop is een transportsysteem, waarbij gebruik gemaakt wordt van een luchtdrukbuis, waardoor mensen en goederen getransporteerd worden. De techniek hiervan is vergelijkbaar met buizenpost. Het is de bedoeling dat het testcentrum voor deze nieuwe vorm van …

Verder lezen...