Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. Hierin werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren maar een klein verschil.

Het eindrapport ATO-verkenning Groningen is af. Het onderzoek (2019 – 2020) bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De testen zijn in opdracht van ProRail en de provincie Groningen uitgevoerd, samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.

Basisfuncties systeem
De resultaten laten zien dat treinen beter op tijd rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken.

Ervaringen van reizigers
Uniek aan dit onderzoek was dat reizigers in februari 2020 voor de allereerste keer meekonden in een automatisch bestuurde trein. Hierbij hebben we onderzocht hoe een reiziger rijden onder ATO beleeft. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een trein automatisch optrekt en remt? En merken ze verschil met een reguliere rit? Over het algemeen kregen zowel ATO als de reguliere ritten een goede beoordeling. Reizigers voelden een klein verschil; ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, dit resultaat laat de potentie van het systeem goed zien.

Vervolg
Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. We willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Hierbij testen we vooral het systeem, er rijden dan geen reizigers mee. De datum voor dit vervolgonderzoek is nog niet bekend.

Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Uitbreiding door bijvoorbeeld spoorverdubbeling is duur en kost veel tijd. Daarom testen we nieuwe oplossingen als ATO, zodat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation. ProRail test ATO in Groningen op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Download hier het hele rapport: https://www.at-north.nl/app/uploads/2020/11/eindrapportage_ato_groningen-2.pdf


Recent nieuws

Webinar Roadmap Satelliet Navigation en Location Based Services

“Satelliet Navigatie en Location Based Services zijn booming! Door de steeds verdere doorontwikkeling van de GNSS technologie plus combinaties van clouds van allerlei (geografische) data komen er steeds meer mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven, zowel in nationale en internationale markten. We zien dat deze keten in Nederland nog geen goede roadmap kent. Het idee is dan …

Verder lezen...

Drone Delivery Services komt voor het eerst in actie

In Noord-Nederland worden al enige tijd diverse toepassingen getest met drones. Sinds maart 2021 is daar weer een nieuwe toepassing bijgekomen, namelijk testen hoe drones ingezet kunnen worden in de logistieke sector. Deze tests worden uitgevoerd in samenwerking met onder andere Hive.Mobility, Provincie Groningen en @Noth. Onlangs heeft Europa wereldkundig gemaakt dat er overeenstemming is …

Verder lezen...

Europa kondigt nieuwe (onbemand)luchtruimklasse aan, Nederland moet in actie komen

Op Groningen Airport Eelde (GAE) wordt al enige tijd getest met drones. Deze tests worden uitgevoerd in samenwerking met Stichting DroneHub GAE en ondersteund door de drie Noordelijke provincies. Onlangs heeft Europa wereldkundig gemaakt dat er overeenstemming is bereikt tussen de lidstaten over het inrichten van een nieuwe luchtruimklasse speciaal ingericht voor drone-vluchten over grotere …

Verder lezen...