Autonoom rijdende auto haalt 70 kilometer per uur op testbaan

Met een kleine personenauto die zonder bestuurder 72 kilometer per uur rijdt en op afstand tot stilstand wordt gebracht, zetten de provincie en partners dit najaar een nieuwe stap in de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg.

Hive.mobility-partners provincie Groningen en robotTUNER gebruikten samen met DroneHub GAE een oude landingsbaan van Groningen Airport Eelde om nieuwe technieken op het gebied van autonoom vervoer uit te proberen. Tijdens de testdag werd een Renault Twizy gebruikt. De autonoom gemaakte auto haalde een maximale snelheid van 72 kilometer per uur en werd toen op afstand gestopt. Het lukte de Twizy ook om zonder bestuurder zelf op tijd te stoppen voor een overstekende robot.

Autonoom vervoer

Door proeven te doen met verschillende soorten voertuigen, wil de provincie samen met haar partners zo veel mogelijk ervaring opdoen met autonoom vervoer op de weg om zo de ontwikkeling te versnellen. Autonome shuttles bieden bijvoorbeeld kansen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in landelijk gebied te vergroten.

Cruciaal

Tijdens de testdag werd op hoge snelheid en zonder steward gereden. Dit is niet eerder vertoond. Voor de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg zijn beide onderdelen cruciaal. Bovendien is de gebruikte techniek universeel toepasbaar. Tot nu toe rijden de geteste autonome shuttles met een snelheid van ongeveer 15 kilometer per uur en altijd met een steward aan boord. Dit is onvoldoende qua mogelijkheden om deze voertuigen in te zetten voor openbaar vervoer, bijvoorbeeld als aanvulling op bestaande lijnen in het landelijke gebied.

Betrouwbaarheid en interactie

Na de geslaagde test met rijden op hoge snelheid zonder bestuurder wordt verder gewerkt aan de betrouwbaarheid en de interactie met andere weggebruikers. Als de veiligheid van de autonome techniek bewezen is, kan er ook getest worden op de openbare weg.

Koploper

Het noorden van Nederland is Europees koploper als het gaat om testen met autonoom vervoer. Het is de enige regio waar wordt getest op zowel de weg, op het spoor, in de lucht als op het water. Het noorden is geschikt als testregio vanwege de goede infrastructuur. Zie ook het verslag van een eerdere testdag rondom autonoom vliegen.


Recent nieuws

Europa kondigt nieuwe (onbemand)luchtruimklasse aan, Nederland moet in actie komen

Op Groningen Airport Eelde (GAE) wordt al enige tijd getest met drones. Deze tests worden uitgevoerd in samenwerking met Stichting DroneHub GAE en ondersteund door de drie Noordelijke provincies. Onlangs heeft Europa wereldkundig gemaakt dat er overeenstemming is bereikt tussen de lidstaten over het inrichten van een nieuwe luchtruimklasse speciaal ingericht voor drone-vluchten over grotere …

Verder lezen...

Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. Hierin werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren maar een klein verschil. Het eindrapport ATO-verkenning …

Verder lezen...

Eerste demodag Autonoom Vliegen succesvol verlopen

Op 15 juli 2020 vond de eerste demonstratiedag Autonoom Vliegen plaats, die hive.mobility, de provincie Groningen en Stichting DroneHub GAE gezamenlijk organiseerden. Stichting DroneHub GAE is in opdracht van en in samenwerking met de provincie Groningen het langjarige programma Autonoom Vliegengestart. Het uiteindelijke doel van de provincie Groningen is om in samenwerking met verschillende partijen toe te werken …

Verder lezen...