Dé pilotregio voor autonoom vervoer

De provincies Groningen, Fryslân en Drenthe zien zelfrijdende bussen als een manier om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de krimpregio’s te behouden en verbeteren. De provincies werken samen om dé pilotregio voor zelfrijdend vervoer te worden. Ze roepen vervoerders, producenten en kennisinstituten op om te komen met betaalbare, slimme, flexibele en duurzame concepten op het gebied van zelfrijdend vervoer.

Ruimte en steun

De drie provincies bieden vervoerders, producenten en kennisinstituten ruimte en ondersteuning bij het zoeken naar oplossingen voor onderwerpen, zoals het vervoer van deur tot deur (‘last mile’), zorg, toerisme/recreatie, verbetering mobiliteit minder validen, ouderen of kinderen of juist aansluiting in de spits op de treinen. Dit zijn ontwikkelingen die ook op vele andere plekken in de wereld spelen. Verder wordt ook gezocht naar manieren om de economische structuur van het Noorden te versterken en de bedrijvigheid te stimuleren.

Waarom kiezen voor Noord-Nederland?

Groningen, Drenthe en Fryslân vormen samen een living lab van meer dan 11.000 km2 met bijna 2 miljoen inwoners, evenveel als bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Utrecht samen. De drie provincies bieden de ruimte en de mogelijkheden voor specifieke pilots. Daarbij zijn ze bereid om zich flexibel op te stellen en daarmee vernieuwende projecten mogelijk te maken. Het Noorden biedt een rustige en veilige omgeving om concepten te ontwikkelen en testen in zowel stedelijk als plattelandsgebied. Vervolgens kunnen de concepten ook elders toegepast worden in vergelijkbare situaties.

Doel van het initiatief om binnen tien jaar te komen tot diverse en duurzame vormen van autonoom vervoer, die beschikbaar zijn via een app. Dit vervoer biedt bewoners van de regio maximale vrijheid om in Noord-Nederland te wonen, te werken en ondernemen. Hiervoor worden de komende jaren verschillende testen uitgevoerd.

Interactieve kaart: de projecten

Recent nieuws

Al 1500 reizigers voor zelfrijdend busje in Scheemda

Het zelfrijdende busje dat tussen het nieuwe Ommelander Ziekenhuis en de dichtstbijzijnde bushalte in Scheemda rijdt, heeft op 5 november zijn 1500ste passagier verwelkomd: Jacob Gernaat uit Scheemda. Het busje, de ‘autonom shuttle’, overbrugt sinds augustus de afstand tussen de hoofdingang van het ziekenhuis en de bushalte. Patiënten, bezoekers en medewerkers van het ziekenhuis zijn …

Verder lezen...

Veelgestelde vragen

Passagiers

De maximumsnelheid van de EZ10 waarmee we op dit moment test uitvoeren is 40 kilometer per uur. Om technische en veiligheidsredenen rijden we in de pilotfase niet harder dan 20 kilometer per uur.

In een voertuig kunnen maximaal 12 mensen vervoerd worden. (6 zitplaatsen en 6 staanplaatsen.

Op dit moment is het nog een vereiste van RDW om een steward aan boord te hebben. De steward kan op de noodknop drukken als dat nodig is en kan ook handmatig het voertuig besturen als dat nodig is. Dit komt zelden voor en meestal treedt de steward op als gastheer van het voertuig.

Dat kan. Er is genoeg ruimte in het busje voor een rolstoel en er is een oprijplaat waarmee mensen met een rolstoel het busje binnen kunnen rijden.

Dat kan. De steward kan hier desgewenst ook bij helpen.

Tijdens de proeffase kunnen passagiers nog gratis gebruik maken van het busje, ongeacht hoe vaak ze er gebruik van maken.

Bedrijven

In de meeste landen is er een landelijke autoriteit voor het wegverkeer die aan elk nieuwe voertuig dat de weg op gaat toestemming moet verlenen. In Nederland is dat de RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer). De RDW zorgt ook voor kentekenplaten.

Tijdlijn: projecten op de weg

Op dit moment wordt een zelfrijdend busje getest op Zernike.
Hieronder leest u welke projecten nog meer op stapel staan.